دریافت روزنامه امروز
آخرین اخبار
افتخار تعطیلی کارخانه‌های ایران‌خودرو  و سایپا نصیب چه کسی می شود؟

پیش از انقلاب صنعت خودروسازی ایران در بخش خودروهای سواری شخصی بیشتر بر کارخانه پیکان متمرکز بود و ماشین پیکان به‌عنوان نمادی از پیشرفت ایران توسط دولت وقت تبلیغ هم می‌شد و حتی هویدا شعار هر ایرانی یک پیکان را مطرح کرد اما وضعیت فروش ماشین پیکان به این‌گونه بود که ماشین در نمایندگی‌ها همیشه بود و خریدار هر وقت که اراده می‌کرد به نمایندگی مراجعه می‌کرد و هر رنگ و هر مدل ماشین را که می‌خواست با اقساط درازمدت می‌خرید. شاید مهم‌ترین مسئله در شرایط بازار قبل از انقلاب این بود که دولت ضمن حمایت از پیکان به‌عنوان تولید داخلی که صد البته مونتاژ بود واردات خودرو را هم آزاد گذاشته بود. بعد از انقلاب سیاست حمایت از تولید داخلی همراه شد با ممنوعیت و یا سخت‌گیری بسیار در واردات خودروهای خارجی و این سیاست کارخانه پیکان را که حالا ایران‌خودرو شده بود و شرکت سایپا را که توسعه یافته بود به دو شرکت عمده خودروسازی ایران تبدیل کرد که با حمایت بی‌چون‌وچرای دولت به نوعی بلای جان جامعه ایران شدند. خودروسازی هایی که اولاً بیشترین حمایت‌های دولتی را دریافت می‌کنند ثانیاً محصولات آنان ماه‌ها قبل از تولید به فروش می‌رسد و بخش عمده‌ای از پول آن هم پیشاپیش به حساب آن‌ها واریز می شود ثالثاً هرچه خواستند ثبت‌نام می‌کنند و در هنگام تحویل هر چه داشتند تحویل می دهند به‌نحوی که انگار نه انگار ثبت‌نام کرده‌اند، پول گرفته‌اند، تعهد سپرده اند و با یک جمله ساده از خودروهای موجود یک مورد را انتخاب کنید. رابعا یک جمع قیمت‌گذاری هم دارند که هر آنچه تعیین می کنند نفع دو شرکت است و اثری از منافع مردم در تصمیمات آن‌ها نیست. جالب این است که یکی از این شرکت‌ها زیوار دور ماشین هم جزو آپشن‌های انتخابی آورده بود و در همیاری و همراهی با این دو شرکت هیچ‌کس هم اعتراض نکرد و جالب‌تر این‌که این دو شرکت همیشه هم زیان‌ده هستند.
اگر مسئولین بخواهند ملی و به نفع مردم و کشور تصمیم بگیرند راه ‌حل اصلی تعطیلی این دو شرکت است اگر در زمان هویدا مونتاژ پیکان نشانه صنعتی بودن بود، امروزه این نوع از خودروسازی هیچ جایی در صنعتی بودن کشورها ندارد و با تعطیلی این دو شرکت می توان براحتی کارگران و کارمندان آن‌ها را در اشتغال‌های دیگر مرتبط سازمان‌دهی کرد و مردم و کشور را هم از شر دو شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا رهانید.
دادن مجوز به بخش خصوصی برای واردات خودرو و ایجاد کارخانه با نظارت دقیق هم کیفیت خودروها را بالا می‌برد و از حیث بالا رفتن کیفیت هم تلفات انسانی مستقیم کاهش می‌یابد هم صرفه‌جویی بنزین منافع سرشاری را برای بیت‌المال حفظ می‌کند و با کاهش مصرف و مصرف بهینه از آلودگی هوا جلوگیری می شود و ضمن حفظ هوای پاک در محیط زیست آسیب به افراد از این رهگذر هم از بین می‌رود.
همه می‌دانیم که حمایت دولت با هر منافعی مهم‌ترین عامل سرپا ماندن ایران‌خودرو و سایپا و درنتیجه وارد کردن صدمات جبران‌ناپذیر به مردم و کشور است. دولت دست حمایت خود را از سر خودروسازان بردارد تا هم مردم و هم این صنعت نفس بکشند دولت باید منافع مردم را در نظر بگیرد نه سود عده ای محدود را. این چگونه سیاست‌گذاری اقتصادی است که در جهان وفور نعمت است و در ایران برای ۲۵ هزار خودرو میلیون ها نفر متقاضی در قرعه کشی شرکت می کنند.

نظر دهید







تمامی حقوق این وبسایت متعلق به روزنامه زاهدان میباشد.
طراحی توسط نی زار