دریافت روزنامه امروز
آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ شهریور, ۱۳۹۸
کد مطلب : 1085
غدیر و تسامح دینی

در ایام عید غدیر کلیپ سخنرانی یکی از روحانیون اهل سنت در فضای مجازی منتشر شد که در آن گفته می شد «آن فرد اهل سنتی که روز غدیر را تبریک می گوید منافق است، آنکه عید غدیر را به نام عید ولایت تبریک می گوید منافق است این فرد باید ابوبکر و عمر و عثمان را زمین بگذارد و غدیر را تبریک بگوید ، می بینیم کسانی از اهل سنت که در مجالس غدیر شرکت می کنند سرشان پایین است و شرمنده هستند لطفاً حضور این افراد را به رخ ما نکشید» (نقل به مضمون)
چندبار این سخنان را گوش کردم و چند نکته به نظرم رسید که احساس کردم لازم است آنها را مطرح کنم.
۱-متوجه نشدم چرا اگر یک اهل سنت عید غدیر را به شیعیان تبریک بگوید منافق است. مگر وقتی ما اعیاد مسیحیان و یهودیان و زرتشتیان را تبریک می گوییم دچار نفاق هستیم یا اینکه مسیحی و یهودی و زرتشتی هستیم .
مگر وقتی تولد حضرت زرتشت را تبریک می گوییم از حضرت ختمی مرتبت عبور کرده ایم و یا منافق هستیم . اگر ما روز استقلال یک کشور را تبریک می گوییم به کشورخودمان پشت می کنیم و خائن هستیم یا نفاق داریم ، روشن است که هیچکدام نیست .
۲-واقعه ی غدیر در زندگی پیامبر و درتاریخ اسلام اتفاق افتاده است از این واقعه بخشی از مسلمانان یعنی اهل سنت برداشت محبت و دوستی علی بن ابیطالب کرده اند و بخشی دیگر یعنی اهل تشیع برداشت امامت و ولایت حال اگر فردی که برداشت محبت دارد به فردی که برداشت امامت دارد باور و برداشت او را تبریک می گوید منافق است یا برای برداشت و عقیده ی او احترام قائل شده است؟

۳-پیامبر اسلام فرموده اند: «انی بعثت به شریعت السمحه السهله. من به شریعت همراه با تسامح و تساهل برانگیخته شده ام». معنای تسامح و تساهل چیست؟ اگر به عقیده ی دیگری احترام گذاشتی نفاق است و باید دست از عقیده ی خود برداری و خجالت بکشی؟ یا آنکه معنای تسامح و تساهل همین است که برای نظر و عقیده ی دیگران احترام بگذاری والا اگر قرار باشد همه ی کسانی که مثل ما باور ندارند و فکر نمی کنند رانده شوند و محکوم باشند کدام دو انسانی مثل هم فکر می کنند. از پیامبر اسلام نقل شده است که اگر ابوذر می دانست که سلمان در مورد خدا چگونه فکر می کند و خدا را چگونه می بیند بی تردید می گفت که او کافر است. این اختلاف نظر دو صحابی برجسته ی پیامبر در مورد اصل توحید است. احترام به عقاید دیگران شرمندگی ندارد بلکه سربلندی دارد و اتفاقاً باید آن به رخ کشید تا همگان بدانند برای نشستن در یک مجلس لازم نیست حتماً با عقاید صاحب مجلس موافق باشی بلکه کافی است برای آن احترام قائل باشی .
این نکته را هم از پیامبر اسلام داشته باشیم که از وی سئوال شد راه های رسیدن به خدا چندتاست؟ وی پاسخ داد به تعداد نفوس خلایق.

نظر دهید







تمامی حقوق این وبسایت متعلق به روزنامه زاهدان میباشد.
طراحی توسط نی زار